Luchtvaart
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Sluit je ogen voor een minuut en probeer je voor te stellen … jezelf. In een droom, in een fantasieroman, in een griezelig sprookje, ben je een piloot. Je gaat naar je vliegtuig om te vliegen. Bij jou is alles min of meer duidelijk, maar we kijken naar het vliegtuig. Meerdere overlevingsmotoren? Nee. Een. Ja
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ik wil hiermee beginnen: met een vraag. En de vraag is niet eenvoudig, maar gouden. Waarom trekken we, als we het over vliegtuigen hebben, meteen het beeld van een jachtvliegtuig in ons hoofd, en daarmee een jachtpiloot? Dat wil zeggen, als we het over de Hero-piloot hebben, wie verschijnt er dan meteen? Dat klopt, Pokryshkin of Kozhedub. Ja dat klopt. Maar
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Alles volgens de wetten van het genre. Of showbusiness. Als mensen de ster beginnen te vergeten, is het noodzakelijk om een schandaal te maken. Onze held is helemaal geen ster, daarom zijn schandalen niet nodig, maar sommige media, met een lichte indiening van dezelfde "Zvezda", begonnen plotseling te praten. Het lijkt erop dat wie het nodig heeft?
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Waarom niet bewonderen? Ja, ooit kreeg het vliegtuig van de piloten een niet erg vleiende bijnaam "stringbag", dat wil zeggen "stringbag" indien vertaald in de betekenis. Jongere generaties weten misschien niet wat het is, Google zal helpen. Over het algemeen is Suordfish in elk opzicht een opmerkelijke en heerlijke machine
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Voortbordurend op het thema van de vliegtuigen die dingen hebben gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog, wil ik een van de vragen beantwoorden en wil ik slechts een paar woorden zeggen: Nou, de vliegende forten zijn voor mij niet interessant als objecten van overweging. Nou, wat een verdienste: ze verzamelden zich in 500-1000 vliegtuigen en namen er een paar honderd mee
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Gevechtsvliegtuigen. vergelijkingen. Het is inderdaad de moeite waard om over deze vraag na te denken: waarom hebben ze in verschillende landen de creatie van vliegtuigen zo verschillend behandeld? Als we Duitsland als voorbeeld nemen voor het ontleden van de vlucht, dan is er inderdaad een zekere rariteit in het feit dat het vrijwel onmiddellijk in dienst is
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ja, het bleek een soort grootschalige transitie te zijn in een cyclus van het Europese operatiegebied naar de Stille Oceaan. Maar wat te doen, in onze geschiedenis, de oorlog in de Stille Oceaan kreeg niet de nodige aandacht, en de stekken zowel in de zee als in de lucht waren verschrikkelijk. De deelnemer van vandaag werd geboren net voor de oorlog, in 1939, toen in de Verenigde Staten
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Dit vliegtuig wordt (terecht) beschouwd als een van de mooiste gevechtsvoertuigen van de Tweede Wereldoorlog. Maar naast mooie vormen bleek het in veel opzichten een zeer interessante auto te zijn. Die vochten, zoals veel strijdmakkers, van het begin (bijna) tot het einde van die oorlog. Over het algemeen is onze held een dek
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ja, over Sovjet-, Duitse, Britse, Amerikaanse en Japanse auto's gesproken, vroeg of laat wil je zoiets als … Roemeens, Italiaans of Frans (de al genoemde "Dewoatin" D.520) op drie fronten tegelijk uitrollen
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
"Flying Dragon" … Dit vliegtuig kan terecht een van de symbolen worden genoemd van het Japanse verzet tegen de Amerikaanse militaire machine die in een stroomversnelling is geraakt. In 1944, toen Amerikaanse bommenwerpers regelmatig het luchtruim boven Japanse steden begonnen te bezoeken, was het op deze vliegtuigen dat
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
De geschiedenis van de luchtvaart is een complexe zaak en soms is het heel moeilijk om duidelijk te bepalen of een vliegtuig goed of slecht was. Of het gebeurde zelfs dat een vliegtuig, dat in eerste instantie duidelijk als walgelijk werd beschouwd, zich zo liet zien dat het een goede herinnering achterliet
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Het vorige materiaal zorgde voor de verwachte verwarring. Maar conclusies op dat niveau waren, zo niet moeilijk, dan duidelijk voorbarig, hoewel sommige commentatoren, zoals gebruikelijk in ons land, ze gemakkelijk en natuurlijk maakten. Hoewel er nog heel wat ons scheidt van de echte onthulling van het onderwerp en acceptabele conclusies
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Een noodzakelijk voorwoord: binnenkort zal het land, met wisselende waarschijnlijkheid, proberen de 75e verjaardag van de overwinning in de Grote Vaderlandse Oorlog te vieren. We hebben in dit opzicht een duidelijk voordeel, we komen hier allemaal virtueel samen en niemand zal ons kunnen beletten dat te doen
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ik moet meteen zeggen: oordeel niet op uiterlijk! Het vliegtuig is zowel prachtig als opmerkelijk. En op de een of andere manier - en uniek. Het is niet alleen een Japans marine-onderzeeërvliegtuig, maar het heeft ook de eer om het enige vliegtuig te zijn dat tijdens de Tweede Wereldoorlog Amerikaans grondgebied bombardeert
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
In de twee vorige artikelen hadden we het over het aantal en de kwaliteit van vliegtuigen op 22-06-1941. In een van de artikelen beloofde ik het te hebben over de menselijke factor.Laten we van onderaf beginnen, met de opleiding van piloten. In onze moeilijke tijd publiceren mensen slechts een berg informatie over hoe slecht alles was in de luchtmacht van het Rode Leger
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Meteen: dit is geen mythe. Dit is meer dan het verhaal waarin de bemanningen van Sovjet-bommenwerpers aan het begin van de Grote Patriottische Oorlog in hun auto's in de lucht boven de Berezina-rivier vlogen. Dit is een legende. Waarschijnlijk herinneren velen van degenen die het lezen zich deze episode, die hij beschreef in zijn boek (en daarna in)
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
27 mei 1933 piloot K.A. Popov maakte de eerste vlucht op een I-14 (ANT-31) prototype jager. De vlucht was succesvol en het werk aan het vliegtuig ging door Wat zit er achter deze informatie? In principe niets bijzonders. Maar voor degenen die niet weten wat voor auto het is, wordt het nu zeer informatief
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Een noodzakelijk voorwoord. We hebben het over de jaren '30 van de vorige eeuw, toen twee ideologieën in ontwerpbureaus over de hele wereld botsten: een snelle en wendbare jager. Het lukte toen gewoon niet en het bleek dat ik twee kanten op moest
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Het was niet voor niets dat ik me de literaire held herinnerde. Als je hem vergelijkt met alle andere personages van mevrouw Lindgren, dan staat hij duidelijk los van iedereen. Ja, er zijn er allemaal een beetje rebels zoals Pippi en Emil, of heel verfijnd zoals Kid of Kalle. Maar Carlson is een apart fenomeen. Ze zeggen
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Een wereldoorlog is wanneer bijna de hele wereld in oorlog is. In de Eerste gebeurde het zo dat buren elkaar naar de keel grepen, met en zonder. En in de Tweede Wereldoorlog was er ook een gewoonte dat staten die hun doelen nastreefden de oorlog ingingen, zoals gebeurde met Roemenië. Nu zal ik niet oordelen
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Een echte "Viking", een controversiële hulk, een jock op Duitse steroïden. Controversieel, want het zou best het grootste vliegtuig kunnen worden genoemd - een vliegboot, maar pech, deze titel werd in die jaren behouden door Dornier-X. Hoewel, in wezen, een loserboot die minder vloog dan
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Aangezien we het al gehad hebben over de winnaar van de caps-competitie voor de serieproductie, is het logisch om aandacht te besteden aan de verliezer. Het is duidelijk dat de winnaar de Non-219 is, het vliegtuig is meer dan waardig en technisch geavanceerd, en de verliezer is het. "Focke-Wulf" Ta-154. Laat me terugkeren
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Bommenwerper van Ju-86 mislukt. Het vliegtuig was verouderd voordat het de eerste bommen uit zijn compartimenten terug in Spanje liet vallen, werd vrij normaal verkocht voor export, maar de Luftwaffe "ging niet binnen" om vele redenen, die geen zin hebben om te demonteren. Feit is dat de Ju- 86Z (van Zivil - burger), 10-zits
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Als je het materiaal op "Griffin" op internet opent, zullen we in 9,5 van de 10 gevallen iets kunnen lezen dat lijkt op het citaat uit het gedicht van Nekrasov over het feit dat "Dit gekreun heet een lied voor ons …" aansteker van de Luftwaffe "was over niets, het vliegtuig is onzin, één continu
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Een ander Japans vliegtuig dat in de Tweede Wereldoorlog heeft gevochten. De veroveraar, zullen we meteen merken, is zo-zo, maar hier is het echt als een spreekwoord over hoe we naar draken zonder vis zullen kijken. En laten we beginnen vanaf het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw, vanaf het allereerste begin
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Nou ja, hier hebben we een echt symbool van de Royal Air Force en tegelijkertijd de meest massieve Italiaanse bommenwerper tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een zeer eigenaardige creatie van Alessandro Marchetti, uitgebracht in een zeer behoorlijke (voor Italië) oplage van bijna anderhalfduizend stuks (1458 om precies te zijn)
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ik zal nooit moe worden van het uiten van dankbaarheid aan die lezers die niet alleen regel voor regel lezen, maar ook nadenken over wat ze hebben gelezen. En ze vullen wat er is geschreven aan zonder hun persoonlijke mening te uiten. Daarom is deze reflectie de vrucht juist op grond van degenen die het artikel over de IL-10 hebben aangevuld met hun conclusies
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Het werd de "vliegende kist" genoemd. Aan de ene kant lijkt het eerlijk, aan de andere kant is het volledig aangetrokken. Laten we proberen erachter te komen, want veel van de vliegtuigen die doodskisten werden genoemd, bleken totaal anders te zijn. Hoe zit het met de Devastator. In 1912, een Amerikaan
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Nog een reflectie geïnspireerd door vragen van lezers. Wat is de Il-10 en hoe hard had de luchtmacht van het Rode Leger het überhaupt nodig, gezien de aanwezigheid van de Il-2, een "vliegende tank" enz. Het moet meteen gezegd worden dat nieuwe vliegtuigen in onze luchtmacht na 22-06-1941 waren uiterst zeldzaam. Eigenlijk waren het er maar drie
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Geef echter indirect de schuld dat de "Meteor" zo is geworden, het vliegdekschip "Taiho". Over het algemeen beweert "Ryusei" / "Meteor" een van de mooiste en meest sierlijke vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog te zijn. En tegelijkertijd is het het zwaarste op een vliegdekschip gebaseerde aanvalsvliegtuig van het keizerlijke Japan
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Misschien is het formaat wat ongewoon, maar het verhaal zelf, zonder de technische details van dit vliegtuig, is een apart verhaal waard.Veel mensen denken ten onrechte (en ik heb mezelf meerdere keren niet helemaal correct uitgedrukt over dit vliegtuig) dat de Tu-2 werd geadopteerd door te rennen
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Onze "geschiedenis" en onze "historici" zijn verrassend. Het is duidelijk dat de winnaars geschiedenis schrijven, maar hier rijst de vraag: wie heeft er in het algemeen gewonnen? En waar? Wanneer eindigde de oorlog, waarna de totale telling van de geschiedenis begon?
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Dus, zoals beloofd, probeerden we, samen met degenen die naar de stream kwamen, om de vraag te bespreken hoe een beoordeling voor jagers van de Tweede Wereldoorlog kon worden opgebouwd. Besproken. De foto bleek … origineel. Laten we beginnen met het feit dat we vanaf het begin een iets andere manier van definiëren hebben ingesteld
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Velen zullen direct na de kop verontwaardigd zijn. Auteur, waar heb je het over? "Zero" komt niet uit de kijkcijfers van dezelfde als jij, er zijn films over gemaakt en in het algemeen … En in het algemeen, en in het bijzonder vooral. Ik zal niet moe worden van het herhalen van de "rating", waar een vooroorlogse jager op een vliegdekschip grenst aan
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Tijdens onze uitzending over vliegtuigen werd een vraag gesteld over vliegtuigdieselmotoren. Het onderwerp is helemaal niet etherisch, want daar valt niet veel over te discussiëren, maar er zijn interessante momenten die vandaag zijn voortgezet. Daarom is het hier, luchtvaartdiesel
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
In tegenstelling tot de zee en vooral het oceaanwater, is in de luchtoceaan alles min of meer in orde. Er is alles: onderscheppers, jagers en bommenwerpers. Plus er is ook enig potentieel voor aanpassingen en (klop-klop, om niet te jinxen) nieuwe ontwikkelingen.Niet erg mooi met
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Ik wilde echt beginnen met de zin van Nikolai Vasilyevich Gogol over "Draai je om, zoon, wat je bent …" Inderdaad, ze waren precies zo - hier noch daar. Maar - de Britse onderdekse jagers "Sea Hurricane" en "Seafire"
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
In dit gedeelte hebben we veel over vliegtuigen gesproken. We demonteren, sorteren, bespreken. Kanonnen en machinegeweren werden overwogen. Waarschijnlijk het geval wanneer het gewoon tijd is om over motoren te praten. Degene die in plaats van het hart, maar zeer vurig in de ware zin van het woord
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
We hebben het onderwerp van tweemotorige jagers al meer dan eens aan de orde gesteld, vandaag zijn er nog een paar in overweging. Het kan op geen enkele manier lief worden genoemd, maar deze vliegtuigen gingen de lucht in van respectievelijk de Tweede Wereldoorlog, ze hebben het recht om hier te zijn. Het verhaal begon ergens in het midden van de jaren dertig, toen in veel landen het leger
Laatst gewijzigd: 2025-01-24 09:01
Onmiddellijk na dit materiaal suggereert een vergelijking en een lange en doordachte analyse over het onderwerp wie beter was: ventilatieopeningen of vloeistofgekoelde motoren. Maar daarvoor is het echt de moeite waard om naar de beste vertegenwoordigers van watermotoren te kijken. En vergelijk dan gewoon wie beter was, wie was







































